Realisatie film “Ik neem je mee” 2013 (ingezonden stuk)

’’Ik neem je mee” is een productie van ZieZo en een film van Ange Wieberdink en Naima Azough. Stichting ZieZo heeft als doel bevordering van interculturele communicatie. De film ’’Ik neem je mee” werpt licht op een probleem in de zorg dat vaak onzichtbaar blijft en moeilijk bespreekbaar is binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Kinderarts Nordin Dahhan neemt ons mee in de wereld van kinderen met een beperking in Nederland en Marokko.

De film is gemaakt om grenzen te doorbreken en verwachtingen bij te stellen. De productie van de film is mogelijk gemaakt door de financiële bijdrage van SamenLeven in 2013.

Anders dan de kijker misschien verwacht, zijn kinderen met een beperking niet altijd beter af in Nederland dan in Marokko. Ouders in Nederland weten vaak de weg naar de zorg niet te vinden en zijn soms niet mondig genoeg. Het lijkt of sommigen sinds hun immigratie in een eeuwige jetlag zijn blijven steken. Een kind met een beperking krijgen, kan dan leiden tot isolement en zelfs tot werkloosheid en armoede.

In Marokko hebben ouders van kinderen met een beperking zich verenigd in ouderverenigingen. Zij trotseren allerlei weerstanden om op te komen voor het welzijn van hun kinderen. Met hun openhartigheid en strijdlust kunnen zij een voorbeeld zijn voor ouders van kinderen met een beperking in Nederland. Ook in Nederland bestaat er een voorhoede van gezinnen die het anders doen; zij doorbreken het isolement. Een kind met een beperking wordt nóg verder achtergesteld als het wordt thuisgehouden en niet de juiste hulp krijgt.

Neda, Manar, Aya, Imad: allemaal kinderen met een beperking. Ze wonen in Marokko of in Nederland. Hun beperking is verstandelijk of fysiek. Maar dat is niet het grootste verschil tussen hen. Wel een belangrijk onderscheid is of ze over passende zorg en voorzieningen kunnen beschikken. Of dat het hen daaraan juist ontbreekt.

De film is uitgebracht op dvd met ondertiteling in het Nederlands, Arabisch, Frans en Engels en voice-over in Berbers. Via www.zie-zo.nl is de DVD te bestellen voor € 16,= (inclusief verzendkosten).